Piletasternes funktion

Piletasterne kan bruges til at flytte/dreje objekter og til at flytte/dreje kameraet. Kameraets position er det samme som øjepunktets placering. Selv med fastholdt position, kan kameraet drejes, så det får en anden orientering. Under menupunktet Begreber kan man se, hvordan kameraets orientering er beskrevet ved VRC som er et koordinatsystem, som er udspændt af de tre indbyrdes ortogonale enhedsvektorer u, v og n, som tillige udgør et højrehåndssystem. Synsretningen kan angives ved vektoren -n, mens v fortæller hvad der er "op" for kameraet og u hvad der er til højre.

Alle flytninger foregår per default med en skridtlængde svarende til maskevidden i det sekundære gitter. Skridtlængden kan dog ændres under punktet Nudge Offset i Scene Properties dialogboksen, som kan frembringes med F6-tasten.I de tre projektionsfelter Top, Left eller Front foregår flytningerne langs akserne på oplagt vis. Er et objekt markeret, vil det blive flyttet, ellers er det øjepunktet, der flyttes! I feltet Perspective kan kun øjepunktet flyttes, og det sker i forhold til VRC. En særlig nyttig facilitet her er, at øjepunktet kan flyttes fremad eller tilbage i synsretningens retning med Ctrl+up henholdsvis Ctrl+down.

Alle drejninger foregår per default med 3 grader, men også denne værdi kan ændres i ovenstående dialogboks under punktet Rotation Increment. Markerede objekter roteres på oplagt vis i de tre projektionsfelter. Kameraet kan drejes i to forskellige systemer: Enten i Horisont-Plan-Systemet eller i VRC.

Kamera-rotationer i Horisont-Plan-Systemet
Disse rotationer foregår, når et af de tre projektionsfelter er aktiveret. Her er der to rotationer: En omkring Horizon Plane Normal N, som normalt er vektoren (0,0,1), mens den anden rotation er omkring aksen N x n, som med værdien (0,0,1) for normalen betyder en rotation i den lodrette plan, som indeholder sysnretningen. Horizon Plane Normal kan ændres i Edit Perspective dialogboksen. Drejningerne i Horisont-Plan-Systemet er velegnede til hurtigt at rette synsretningen i den ønskede retning.

Kamera-rotationer i VRC
Disse rotationer foregår, når feltet Perspective er aktiveret og er i forhold til VRC. Drejningerne foregår her, som man kan forestille sig en pilot i et fly vil opleve det. Flyet kan dreje mod venstre eller højre, vippe snuden nedad eller opad eller tilte en af vingerne ned til den ene side.

I tabellerne nedenfor er der en detaljeret beskrivelse af piletasternes funktioner.

 

Flytte Objekter
Hvis nogle objekter er markeret og et af de tre projektionsfelter er aktiveret, så bliver objekterne flyttet på nedenstående vis.
 

Ctrl

Shift

Pil

Beskrivelse

 

 

Venstre

Flytter mod venstre i feltet

 

 

Højre

Flytter mod højre i feltet

 

 

Op

Flytter opad i feltet

 

 

Ned

Flytter nedad i feltet

 

Op

Flytter ud af feltet

 

Ned

Flytter ind i feltet

 

Flytte kameraets position
Dette er det samme som at ændre øjepunktet! Her anvendes de samme idéer, som i tilfældet med flytning af objekter! Hvis intet objekt er markeret og et af de tre projektionsfelter er aktiveret, så flyttes øjepunktet på følgende måde:
 

Ctrl

Shift

Pil

Beskrivelse

 

 

Venstre

Flytter mod venstre i feltet

 

 

Højre

Flytter mod højre i feltet

 

 

Op

Flytter opad i feltet

 

 

Ned

Flytter nedad i feltet

 

Op

Flytter ud af feltet

 

Ned

Flytter ind i feltet

 

Hvis feltet Perspective er aktiveret, så bevæges øjepunktet i forhold til VRC:
 

Ctrl

Shift

Pil

Beskrivelse

 

 

Venstre

Flyttes mod venstre i forhold til kameraets orientering

 

 

Højre

Flyttes mod højre i forhold til kameraets orientering

 

 

Op

Flytning opad i forhold til kameraets orientering

 

 

Ned

Flytning nedad i forhold til kameraets orientering

 

Op

Flyttes fremad i forhold til kameraets orientering

 

Ned

Flyttes tilbage i forhold til kameraets orientering

 

Ændre kameraets orientering
Alle ændringer her handler om rotationer. Disse rotationer foretages enten i Horisont-Plan-Systemet eller i forhold til VRC.

Hvis intet objekt er markeret og et af de tre projektionsfelter er aktiveret, så bliver rotationerne foretaget i forhold til Horisont-Plan-Systemet, på følgende måde:
 

Ctrl

Shift

Pil

Beskrivelse

 

Venstre

VRC drejes mod uret rundt om Horizon Plane Normal N

 

Højre

VRC drejes med uret rundt om Horizon Plane Normal N

 

Op

VRC drejes med uret rundt om aksen N x n. Dette vil dreje synsretningen i en plan vinkelret på Horisontplanen.

 

Ned

VRC drejes med uret rundt om aksen N x n. Dette vil dreje synsretningen i en plan vinkelret på Horisontplanen.

 

Hvis feltet Perspective er aktiveret, foretages rotationerne i firhold til VRC:
 

Ctrl

Shift

Pil

Beskrivelse

 

Venstre

Drejning mod venstre i forhold til kameraets orientering

 

Højre

Drejning mod højre i forhold til kameraets orientering

 

Op

Drejning opad i forhold til kameraets orientering

 

Ned

Drejning nedad i forhold til kameraets orientering

Venstre

Tilter kameraet mod venstre

Højre

Tilter kameraet mod højre

 

Bemærkning
Hvis man markerer nogle objekter i Object Manager’en (OM), så kan man ikke straks benytte piletasterne til at flytte eller rotere disse objekter, da piletasterne i OM har en anden funktion. Man kan dog gøre følgende, hvis man ønsker at bruge OM til at markerede objekterne: Marker først de ønskede objekter i OM, aktiver derefter det felt, du vil arbejde i. Herefter kan piletasterne benyttes til at flytte/rotere de markerede objekter. Bemærk dog, at hvis det felt, du vil arbejde i, allerede er aktiveret, så skal du lige først aktivere et andet og derefter det ønskede, for hvis du prøver at aktivere et felt, som allerede er aktiveret, vil markeringerne tabes!

 

 


 Til ToppenOversigt | Download | Matematiksider