Tutorial 6

Frøperspektiv og fugleperspektiv

I denne øvelse skal vi se hvilke virkninger det har, hvis man ikke, som det ofte er tilfældet, benytter lodret billedplan, men derimod tilter det lidt. Dette svarer til, at synsretningen ikke er vandret.

  1. Da du installerede Perspective Modeler på din computer blev der samtidigt installeret en mappe med navnet Samples. Find den og åben filen high_rise.pmp i Perspective Modeler.
     
  2. Som du kan se er synsretningen vandret, da Z-komponenten for Viewing Direction i Edit Perspective dialog boksen er 0. Der er altsa lodret billedplan. Som du kan se betyder det, at lodrette linjer afbildes lodret!


     
  3. Klik på knappen med øjet i værktøjslinjen og sæt Eyepoint til (X,Y,Z) = (20;24;1,5) og Viewing Direction til (X,Y,Z) = (-2;-1,5;0,65). Da Z-koordinaten for synsretningen er forskellig fra 0 er billedplanen nu tiltet: Observatøren kigger opad imod højhuset. Resultatet er, at lodrette linjer nu ikke afbildes lodrette. Derimod ser du, at de lodrette linjer konvergerer opefter. Man taler om styrtende linjer og perspektivet kaldes for frøperspektiv, fordi der "kigges opad".



    Da vi ændrede synsretningen og dermed indirekte ændrede på billedplanen,så er de lodrette linjer nu blevet til dybdelinjer, som altså har et forsvindingspunkt. Da de lodrette linjer er parallelle har de endvidere samme forsvindingspunkt! Du kan prøve i Object Manager'en at ekspandere højhus-objektet og markere Omrids og efterfølgende trykke på F5 for at få tegnet linjer til forsvindingspunkterne. Da hele den omgivende kasse er markeret vil du også få tegnet linjer til forsvindingspunkterne for de øvrige linjer i kassen!


     
  4. Gem filen under navnet high_rise_frog.pmp
     
  5. Klik på knappen med øjet i værktøjslinjen og sæt Eyepoint til (X,Y,Z) = (20;24;60) og Viewing Direction til (X,Y,Z) = (-2;-1,5;-1,5). Observatøren har altså bevæget sig højt op og kigger ned på højhuset. Derfor betegnes perspektivet fugleperspektiv. Du kan se, at de lodrette linjer nu konvergerer nedefter...


     
  6. Gem filen under navnet high_rise_bird.pmp
     
  7. Til sidst skal vi se, hvordan man kan betragte en genstand lodret oppefra. Klik på knappen med øjet i værktøjslinjen og sæt Eyepoint til (X,Y,Z) = (-37;-16;100) og Viewing Direction til (X,Y,Z) = (0;0;-1). Husk desuden, at du i dette tilfælde ikke kan anvende default View-Up vektoren. Da billedplanen er vandret må du fortælle hvad, som er "lodret i billedet". Du kan passende vælge (X,Y,Z) = (1;0;0):


     
  8. Gem filen under navnet high_rise_top.pmp
     
  9. Når man skal søge at betragte højhuset fra forskellige vinkler og positioner kan det være hensigtsmæssigt at benytte piletasterne. Piletasterne kan både bruges til at flytte øjepunktet og ændre kameraets orientering. Se nærmere om piletasternes funktion under menuen Tutorials. Prøv det lidt af!
     

NB! Vi har i hele denne øvelse benyttet default distanceforhold på 2:1 selv om det normalt anbefales at benytte mindst 3:1, for at få et mere naturligt udseende billede, selvom de perspektiviske love er fuldt opfyldt ovenfor! Hvis du vælger distanceforhold 3:1 må du gå længere væk fra højhuset for at kunne se hele bygningen! Undertiden, for eksempel i tegneserier, anvender man dog stor synsvinkel for at få en mere dramatisk effekt!

 

 


 Til ToppenOversigt | Download | Matematiksider