Perspective Modeler

Perspective Modeler er et program til brug i undervisningen i forbindelse med emnet Perspektivtegning. Programmet er fremstillet af den professionelle programmør Alex Vakulenko efter anvisninger af undertegnede (Erik Vestergaard). For at få det fulde udbytte af programmet vil det være en fordel med en bog, som beskriver principperne bag perspektivet, fx. min egen bog Matematik i perspektiv fra forlaget ABACUS. Mine egne erfaringer er, at man nemmest lærer et nyt program at kende gennem en række tutorials, hvor man bliver ledt rundt i programmets muligheder. Derudover kan en hjælpefil også downloades. Ellers kig på oversigten nedenfor.


Oversigt

 

Begreber

De overordnede begreber i programmet.

Download

Her kan du downloade selve programmet samt en hjælpefil.

Tutorial 1

Interaktivitet i programmet.

Tutorial 2

Frembring et ny objekt - en pyramide - og lær at gruppere.

Tutorial 3

Frontperspektiv: Lav en terning og se på den i frontperspektiv. Perspektivisk forkortning og forsvindingspunkter.

Tutorial 4

X-perspektiv: Kig på en terning i X-perspektiv og lær om synsfeltets betydning.

Tutorial 5

Kurver i perspektiv.

Tutorial 6

Fugleperspektiv, frøperspektiv og top-view: Kig på et højhus. Noget om styrtende linjer.

Tutorial 7

Anamorphoser. Noget med at skabe billeder, som skal ses fra en vinkel ...

Opgave 1

Eksperimenter med forskellige perspektiver af en bondegård.

Opgave 2

Huse på villavej med lysmaster.

Pile-taster

Pile-tasterne kan bruges til at flytte og dreje såvel objekter som kamera.

 

 


Til ToppenOversigt | Download | Matematiksider